Protokoll Generalforsamling 2020 og Årsrapport 2019
Protokoll 2019
Protokoll fra ordinær generalforsamling i Skjønhaug Borettslag
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Møtedato: 11.05.2020
Møtetidspunkt: 18.00
Møtested: Storstua, Lindebergåsen 15
Til stede: 29 andelseiere, 2 representert ved fullmakt, totalt 31 stemmeberettigede.
Forretningsfører OBOS, ble representert ved Annette S. Johnsen.
Møtet ble åpnet av Per Jørgen Gulbransen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Protokoll til årsmøte 2020 for Skjønhaug Borettslag
Organisasjonsnummer: 952283588
Møtet er blitt gjennomført heldigitalt fra 11. mai kl. 18:00 til 19. mai kl. 18:00.
Antall deltagere: 55. Dette utgjør totalt 17 % av totalt antall stemmeberettigede.
Følgende saker ble behandlet på årsmøtet:
1.Godkjenning av møteinnkallingen
Det ble foreslått å godkjenne den måten årsmøtet er innkalt på.
Vedtak Godkjent
Antall stemmer for: 48 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 2
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
2.Valg av protokollvitner
Valg av to eiere til å signere protokollen.
Protokollen vil bli sendt til signering digitalt.
Styrets innstilling Styret foreslår Arild Moe og Kim Hveding som protokollvitner
Vedtak Arild Moe og Kim Hveding er valgt.
Antall stemmer for: 43 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 5
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
3.Fastsettelse av honorarer
Godtgjørelse for styret foreslås satt til kr 340 000,-.
Vedtak Godkjent
Antall stemmer for: 33 Antall stemmer mot: 8 Antall blanke stemmer: 7
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
4.Årsrapport og årsregnskap
Godkjenning av årsrapport og årsregnskap samt overføring av årets resultat fra egenkapital.
Vedtak Godkjent
Antall stemmer for: 32 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 8
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
5.Valg av delegerte til OBOS generalforsamling
Valgkomiteen foreslår Per Jørgen Gulbransen som delegert og Thorbjørg Thomter som varadelegert.
Styrets innstilling De velges
Vedtak De ble valgt
Antall stemmer for: 37 Antall stemmer mot: 2 Antall blanke stemmer: 6 Flertallskrav: Alminnelig (50%)
6.Valg av valgkomité for 1 år
De foreslåtte kandidater er: Helge Kolle, May Hilde Andersen, Jan Roar Nilsen og Britt Borgan. Styrets innstilling De velges
Vedtak De ble valgt.
Antall stemmer for: 38 Antall stemmer mot: 1 Antall blanke stemmer: 3 Flertallskrav: Alminnelig (50%)
7.Valg av utomhusutvalg for 1 år
Valgkomiteen foreslår Rolf Arne Bertheussen, Rita Helstad og Jan Ragnar Setsaas.
Styrets innstilling De velges
Vedtak De ble valgt
Antall stemmer for: 39 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 2 Flertallskrav: Alminnelig (50%)
8.Valg av velferdsutvalg
Valgkomiteen foreslår Jan Roar Nilsen, May Ngoc Phan, Ibrahim Ahmed Mohamed, Marit Vinjar Widht og Åse Jørgensen.
Styrets innstilling De velges
Vedtak De ble valgt
Antall stemmer for: 38 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 3
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
9.Valg av avisredaksjon for 1 år
Valgkomiteen foreslår Arild Moe, Sigurd Moe Hetland, Tormod Nygaard og Helge Kolle.
Styrets innstilling De velges
Vedtak De ble valgt
Antall stemmer for: 40 Antall stemmer mot: 0 Antall blanke stemmer: 2
Flertallskrav: Alminnelig (50%)
10.Valg av tillitsvalgte
Følgende ble valgt: Styreleder: Per Jørgen Gulbransen
Styremedlemmer: Andreas Flø, Thorbjørg Thomter, Carl Aa. Stephansson
Styreleder: Per Jørgen Gulbransen /s/
Protokollvitne 1: Arild Moe /s/
Protokollvitne 2: Kim Hveding /s/
Ved valgene på generalforsamlingen og i konstituerende styremøte har styret fått følgende sammensetning:
Navn Adresse Valgt for
Leder Per Jørgen Gulbransen Lindebergåsen 7 2020-2020
Styremedlem Andreas Flø Lindebergåsen 19 A 2020-2020
Styremedlem Thorbjørg Thomter Lindebergåsen 3 B 2020-2020
Styremedlem Carl Aa. Stephanson Lindebergåsen 1 B 2020-2020
Styremedlem Trond Rønning Lindebergåsen 13 B 2019-2021
Styremedlem Frank Spidsberg Lindebergåsen 21 B 2019-2021
Styremedlem Tormod Nygaard Lindebergåsen 5 F 2019-2021
Styret vil konstituere seg på neste styremøte.
Til andelseierne i Skjønhaug Borettslag
Velkommen til generalforsamling, mandag 11. mai 2020 kl. 18.00 i storstua, Lindebergåsen 15
Innkallingen inneholder borettslagets årsrapport og regnskap for 2019. Styret håper du leser gjennom heftet og viser din interesse for borettslaget ved å møte opp på generalforsamlingen. Dette er en god anledning til å delta i diskusjonen og velge det styret som skal forvalte Skjønhaug Borettslag det kommende året.
Hvem kan delta på generalforsamlingen?
- Alle andelseiere har rett til å være med i generalforsamlingen med forslags-, tale- og stemmerett.
- Det er kun én stemme pr. andel.
- Andelseierens ektefelle, samboer eller et annet medlem av andelseierens husstand har rett til å være til stede og til å uttale seg.
- Styremedlemmer, forretningsfører og leier av bolig i borettslaget har også rett til å være til stede i generalforsamlingen og til å uttale seg.
- En andelseier kan ta med en rådgiver til generalforsamlingen. Rådgiveren har bare rett til å uttale seg dersom generalforsamlingen tillater det.
- En andelseier kan møte ved fullmektig. Ingen kan være fullmektig for mer enn én andelseier, men der flere eier en andel sammen kan de ha samme fullmektig. En fullmakt kan trekkes tilbake når som helst.
Registreringsblanketten leveres i utfylt stand ved inngangen.
Innkalling til generalforsamling
Ordinær generalforsamling i Skjønhaug Borettslag
avholdes mandag 11. mai 2020 kl. 18.00 i storstua, Lindebergåsen 15
Til behandling foreligger:
1. KONSTITUERING
Valg av møteleder Godkjenning av de stemmeberettigede Valg av en til å føre protokoll og minst en andelseier som protokollvitne Godkjenning av møteinnkallingen
2. ÅRSRAPPORT OG REGNSKAP FOR 2019
Årsrapport og regnskap for 2019 Styret foreslår overføring av årets resultat til egenkapital
3. GODTGJØRELSER
Styret Andre godtgjørelser
4. INNKOMNE FORSLAG
Forslag om vedtektsendringer fra styret – korttidsutleie – krever 2/3 flertall Forslag fra andelseier om endring av vedtektenes § 9-2 – tidspunkt for generalforsamling – krever 2/3 flertall Forslag fra styret om endring av husordensreglene vedr. elbil lading Forslag om nedleggelse av vaskeriet Forslag om omdisponering av fellesareal – krever 2/3 flertall1
Innkomne forslag er tatt inn som egne vedlegg.
5. VALG AV TILLITSVALGTE
Valg av styreleder for 1 år Valg av 2 styremedlemmer for 2 år Valg av 1 delegert med vara til OBOS’ generalforsamling for 1 år Valg av valgkomité for 1 år Utomhusutvalg for 1 år Velferdsutvalg for 1 år Avisredaksjon for 1 år
Oslo, 30.03.2020
Styret i Skjønhaug Borettslag
Per Jørgen Gulbransen Trond Rønning Andreas Flø Tormod A Nygaard
Frank Spidsberg Carl Aa Stephanson Thorbjørg Thomter
|
|
ÅRSRAPPORT FOR 2019
Tillitsvalgte
Siden forrige ordinære generalforsamling har borettslagets tillitsvalgte vært:
Styret
Leder |
Per Jørgen Gulbransen |
Lindebergåsen 7 |
||
Nestleder |
Trond Rønning |
Lindebergåsen 13 B |
||
Styremedlem |
Andreas Flø |
Lindebergåsen 19 A |
||
Styremedlem |
Tormod A Nygaard |
Lindebergåsen 5 F |
||
Styremedlem |
Frank Spidsberg |
Lindebergåsen 21 B |
||
Styremedlem |
Carl Aa Stephanson |
Lindebergåsen 1 B |
||
Styremedlem |
Thorbjørg Thomter |
Lindebergåsen 3 B |
||
Delegert til generalforsamlingen i OBOS
Delegert
Per Jørgen Gulbransen |
Lindebergåsen 7 |
Varadelegert
Thorbjørg Thomter |
Lindebergåsen 3 B |
Valgkomiteen
May Hilde Andersen |
Lindebergåsen 25 B |
Britt Borgan |
Lindebergåsen 19 A |
Linda Kandola |
Lindebergåsen 19 A |
Helge Kolle |
Lindebergåsen 13 C |
Jan Roar Nilsen |
Lindebergåsen 21 B |
Utomhusutvalg
Rolf Arne Bertheussen, Rita Helstad og Jan Ragnar Setsaas
Velferdsutvalg
Linda Kandola, Margunn Berdal, Britt Borgan, Åse Jørgensen, Jan Roar Nilsen, Marit Vinjar Widht, May Hilde Andersen og May Ngoc Phan
Avisredaksjon
Bengt Laingen (død), Arild Moe, Sigurd Moe Hetland, Tormod Nygaard og Helge Kolle
Styrets medlemmer består i dag av 6 menn og 1 kvinne. Borettslaget sørger for at det ikke forekommer forskjellsbehandling på grunn av kjønn ved valg og ansettelser.
Generelle opplysninger om Skjønhaug Borettslag
Borettslaget består av 321 andelsleiligheter.
Skjønhaug Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 952283588, og ligger i bydel Alna i Oslo kommune med følgende adresse:
Lindebergåsen 1-21 |
Gårds- og bruksnummer :
115 |
66 |
116 |
89 |
Første innflytting skjedde i 1978. Tomten, kjøpt i 1986 er på 42 158,7 m2.
Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.
Borettslaget driver ikke med forsknings- og utviklingsaktiviteter.
Borettslaget følger arbeidsmiljølovens bestemmelser og tilstreber et godt arbeidsmiljø. Styret er ikke kjent med at det ytre miljø forurenses i vesentlig grad.
Skjønhaug Borettslag har en fast ansatt. Det har også i perioden vært benyttet ekstra hjelp i sykefravær og sommersesongen.
Det har ikke vært skader eller ulykker.
Forretningsførsel og revisjon
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Egil Havre, regnskapssjef i OBOS.
Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS.
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2019
Styret mener at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2020.
Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2019 er satt opp under denne forutsetning.
Inntekter
Driftsinntekter i 2019 var til sammen kr 17 467 522,-.
Kostnader
Driftskostnadene i 2019 var til sammen kr 17 183 686,-.
Dette er kr 3 440 486,- høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at det er utført mer omfattende vedlikehold – se note 8.
Resultat
Årets resultat fremkommer i resultatregnskapet som et underskudd på kr 870 650,- og foreslås dekket ved overføring fra egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Disponible midler
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) var pr 31.12.2019 kr 1 056 809,- og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift.
For øvrig vises det til de enkelte tallene i resultatregnskapet, balansen og notene.
Styret er ikke kjent med hendelser etter 31.12.2019 som påvirker regnskapet i vesentlig grad.
KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2020
Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2020.
Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet.
Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune la i sitt budsjettforslag høst 2020 til grunn en økning på 4,6 % for renovasjon,10,5 % for vann og avløp og 7,5 % reduksjon av feiegebyret for 2020. Eiendomsskatten følger egne satser.
Energikostnader
Energikostnadene har historisk sett har vært variable og er vanskelige å anslå. I tråd med estimater fra aktuelle leverandører har vi budsjettert med samme energikostnader som beregnet for hele 2019.
Forsikring
Forsikringspremien for 2020 er redusert med kr 40 464,-.
Lån
Skjønhaug Borettslag har lån i Husbanken og OBOS banken..
For utfyllende opplysninger om rentevilkår – se note 17.
For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note i regnskapet.
Innskuddsrente i OBOS-banken (pr. 1.1.2020)
Driftskonto 0,15 % p.a
Sparekonto 1,00 % p.a
Forretningsførerhonorar
Forretningsførerhonoraret øker med kr 4 6 76,-.
Medlemskontingenten til OBOS er kr 200 pr. andelsleilighet for 2020.
Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2020.
Driften i 2020 forutsetter en økning av felleskostnadene på 3 % som ble effektuert fra 01.01.20.
For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.
SKJØNHAUG BORETTSLAG |
|||||||
ORG.NR. 952 283 588, KUNDENR. 440 |
|||||||
INFORMASJON OM ÅRSREGNSKAPET |
|||||||
Borettslagets årsregnskap er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskaps- |
|||||||
skikk for små foretak, samt forskrift om årsregnskap og årsberetning for borettslag. |
|||||||
Regnskapsloven stiller strenge krav til hvordan et regnskap skal føres og presenteres. I tillegg krever forskriften om årsregnskap og årsberetning i borettslag at man må gi mer informasjon. Dette innebærer blant annet at man må gi informasjon i form av noter, og utarbeide en oversikt over de disponible midlene i årsregnskapet. Det vil også være informasjon om borettslagets økonomi i styrets årsmelding. På de neste sidene presenteres borettslagets resultatregnskap, balanse og tilhørende noter. |
|||||||
Årsregnskapet gir imidlertid ikke en fullstendig oversikt over borettslagets disponible midler ved årsskiftet. I resultatregnskapet presenteres det en oversikt over borettslagets inntekter og kostnader. Det regnskapsmessige overskuddet tar ikke hensyn til en del viktige økonomiske forhold som påvirker borettslagets disponible midler. Dette gjelder for eksempel avskrivninger, opptak og avdrag på lån, samt kjøp og salg av anleggsmidler. Borettslagets disponible midler er de økonomiske midlene som borettslaget har til rådighet, og de defineres som omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld. Størrelsen på de disponible midlene kan blant annet benyttes til å vurdere om det er nødvendig å endre størrelsen på innkrevde felleskostnader som den enkelte beboer betaler, og om det er behov for å ta opp lån eller om det er mulighet til å betale ned ekstra på eksisterende gjeld. |
|||||||
DISPONIBLE MIDLER |
|||||||
Note |
Regnskap |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
|||
2019 |
2018 |
2019 |
2020 |
||||
A. DISP. MIDLER PR. 01.01. |
|
4 568 001 |
3 621 490 |
4 568 001 |
1 056 809 |
||
B. ENDRING I DISP. MIDLER: |
|||||||
Årets resultat (se res.regnskapet) |
-870 650 |
4 217 536 |
2 655 800 |
3 016 800 |
|||
Tilbakeføring av avskrivning |
14 |
293 466 |
297 395 |
0 |
0 |
||
Fradrag kjøpesum anl.midler |
14 |
0 |
-626 503 |
0 |
0 |
||
Fradrag for avdrag langs. lån |
16 |
-2 934 007 |
-2 941 917 |
-2 970 000 |
-2 931 000 |
||
B. ÅRETS ENDR. I DISP. MIDLER |
-3 511 191 |
946 511 |
-314 200 |
85 800 |
|||
C. DISP. MIDLER PR. 31.12. |
|
1 056 809 |
4 568 000 |
4 253 801 |
1 142 609 |
||
SPESIFIKASJON AV DISPONIBLE MIDLER: |
|||||||
Omløpsmidler |
1 808 735 |
5 242 765 |
|||||
Kortsiktig gjeld |
-751 926 |
-674 765 |
|||||
C. DISP. MIDLER PR. 31.12. |
|
1 056 809 |
4 568 000 |
||||
SKJØNHAUG BORETTSLAG |
|||||||
ORG.NR. 952 283 588, KUNDENR. 440 |
|||||||
RESULTATREGNSKAP |
|||||||
Note |
Regnskap |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
|||
2019 |
2018 |
2019 |
2020 |
||||
DRIFTSINNTEKTER: |
|||||||
Innkrevde felleskostnader |
2 |
17 361 276 |
16 521 896 |
17 379 000 |
17 841 000 |
||
Andre inntekter |
3 |
106 246 |
29 872 |
30 000 |
52 000 |
||
SUM DRIFTSINNTEKTER |
|
17 467 522 |
16 551 768 |
17 409 000 |
17 893 000 |
||
DRIFTSKOSTNADER: |
|||||||
Personalkostnader |
4 |
-1 091 941 |
-950 416 |
-850 000 |
-1 041 000 |
||
Styrehonorar |
5 |
-330 000 |
-320 000 |
-330 000 |
-340 000 |
||
Avskrivninger |
14 |
-293 466 |
-297 395 |
0 |
0 |
||
Revisjonshonorar |
6 |
-11 545 |
-10 875 |
-12 000 |
-12 000 |
||
Andre honorarer |
0 |
-30 000 |
0 |
0 |
|||
Forretningsførerhonorar |
-233 940 |
-228 010 |
-234 000 |
-239 000 |
|||
Konsulenthonorar |
7 |
-69 774 |
-48 094 |
-100 000 |
-100 000 |
||
Kontingenter |
-64 200 |
-64 200 |
-64 200 |
-64 200 |
|||
Drift og vedlikehold |
8 |
-6 655 427 |
-1 731 699 |
-4 500 000 |
-4 000 000 |
||
Forsikringer |
-1 066 951 |
-1 085 864 |
-1 188 000 |
-1 027 000 |
|||
Kommunale avgifter |
9 |
-2 371 514 |
-2 169 360 |
-2 365 000 |
-2 560 000 |
||
Energi/fyring |
-2 531 980 |
-1 960 977 |
-1 700 000 |
-1 700 000 |
|||
TV-anlegg/bredbånd |
-1 175 822 |
-1 138 830 |
-1 200 000 |
-1 200 000 |
|||
Andre driftskostnader |
10 |
-1 287 126 |
-1 257 903 |
-1 200 000 |
-1 300 000 |
||
SUM DRIFTSKOSTNADER |
|
-17 183 686 |
-11 293 623 |
-13 743 200 |
-13 583 200 |
||
DRIFTSRESULTAT |
|
|
283 836 |
5 258 145 |
3 665 800 |
4 309 800 |
|
FINANSINNTEKTER/-KOSTNADER: |
|||||||
Finansinntekter |
11 |
170 529 |
174 582 |
140 000 |
150 000 |
||
Finanskostnader |
12 |
-1 325 015 |
-1 215 191 |
-1 150 000 |
-1 443 000 |
||
RES. FINANSINNT./-KOSTNADER |
-1 154 486 |
-1 040 609 |
-1 010 000 |
-1 293 000 |
|||
ÅRSRESULTAT |
|
|
-870 650 |
4 217 536 |
2 655 800 |
3 016 800 |
|
Overføringer: |
|||||||
Til opptjent egenkapital |
0 |
4 217 536 |
|||||
Fra opptjent egenkapital |
-870 650 |
0 |
|||||
SKJØNHAUG BORETTSLAG |
|||||||
ORG.NR. 952 283 588, KUNDENR. 440 |
|||||||
BALANSE |
|||||||
Note |
2019 |
2018 |
|||||
EIENDELER |
|||||||
ANLEGGSMIDLER |
|||||||
Bygninger |
13 |
72 000 000 |
72 000 000 |
||||
Tomt |
1 336 379 |
1 336 379 |
|||||
Andre varige driftsmidler |
14 |
399 372 |
692 838 |
||||
SUM ANLEGGSMIDLER |
|
|
|
73 735 751 |
74 029 217 |
||
OMLØPSMIDLER |
|||||||
Kortsiktige fordringer |
15 |
15 744 |
298 956 |
||||
Driftskonto OBOS-banken |
1 454 495 |
687 047 |
|||||
Skattetrekkskonto OBOS-banken |
60 080 |
33 054 |
|||||
Sparekonto OBOS-banken |
278 416 |
4 223 708 |
|||||
SUM OMLØPSMIDLER |
|
|
|
1 808 735 |
5 242 765 |
||
SUM EIENDELER |
|
|
|
|
75 544 486 |
79 271 982 |
|
EGENKAPITAL OG GJELD |
|||||||
EGENKAPITAL |
|||||||
Innskutt egenkapital 321 * 100 |
32 100 |
32 100 |
|||||
Opptjent egenkapital |
3 706 649 |
4 577 300 |
|||||
SUM EGENKAPITAL |
|
|
|
3 738 749 |
4 609 400 |
||
GJELD |
|||||||
LANGSIKTIG GJELD |
|||||||
Pante- og gjeldsbrevlån |
16 |
53 208 011 |
56 142 018 |
||||
Borettsinnskudd |
17 |
17 845 800 |
17 845 800 |
||||
SUM LANGSIKTIG GJELD |
|
|
|
71 053 811 |
73 987 818 |
||
KORTSIKTIG GJELD |
|||||||
Leverandørgjeld |
542 217 |
523 525 |
|||||
Skyldige offentlige avgifter |
18 |
105 482 |
56 460 |
||||
Påløpte renter |
6 895 |
5 739 |
|||||
Annen kortsiktig gjeld |
19 |
97 332 |
89 041 |
||||
SUM KORTSIKTIG GJELD |
|
|
|
751 926 |
674 765 |
||
SUM EGENKAPITAL OG GJELD |
|
|
75 544 486 |
79 271 982 |
|||
Pantstillelse |
20 |
131 885 102 |
131 885 102 |
||||
Garantiansvar |
0 |
0 |
|||||
|
|||||||
Oslo, __.__.2020 |
|||||||
Styret i Skjønhaug Borettslag |
|||||||
Per Jørgen Gulbransen |
Andreas Flø |
Tormod A Nygaard |
|||||
Frank Spidsberg |
Carl Aa Stephanson |
Thorbjørg Thomter |
|||||
Trond Rønning |
|||||||
NOTE: 1 |
|||||||
REGNSKAPSPRINSIPPER |
|||||||
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser, god regnskaps- |
|||||||
skikk for små foretak og etter forskrift om årsregnskap og årsberetning i borettslag. |
|||||||
INNTEKTER |
|||||||
Inntektene inntektsføres etter opptjeningsprinsippet. |
|||||||
HOVEDREGEL FOR KLASSIFISERING OG VURDERING AV EIENDELER OG GJELD |
|||||||
Omløpsmidler og kortsiktig gjeld omfatter poster som forfaller til betaling innen ett år. Øvrige |
|||||||
poster er klassifisert som anleggsmidler/langsiktig gjeld. Omløpsmidler vurderes til |
|||||||
anskaffelseskost. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet. |
|||||||
Anleggsmidler vurderes til anskaffelseskost, men nedskrives til virkelig verdi dersom verdi- |
|||||||
fallet ikke forventes å være forbigående. Langsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på |
|||||||
etableringstidspunktet. Bygninger er ikke avskrevet da det er gjennomført vedlikehold som |
|||||||
oppveier for verdiforringelse. Tomter avskrives ikke. Andre varige driftsmidler balanseføres |
|||||||
og avskrives lineært over driftsmidlenes økonomiske levetid. |
|||||||
FORDRINGER |
|||||||
Kundefordringer og andre fordringer er oppført i balansen til pålydende etter fradrag for |
|||||||
avsetning til forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av individuelle vurderinger av |
|||||||
de enkelte fordringene. |
|||||||
SKATTETREKKSKONTO |
|||||||
Selskapet har egen separat skattetrekkskonto i OBOS-banken. Innskuddet tilhører |
|||||||
myndighetene og kan ikke disponeres fritt. |
|||||||
NOTE: 2 |
|||||||
INNKREVDE FELLESKOSTNADER |
|||||||
Felleskostnader |
15 407 292 |
||||||
Kabel-tv |
1 221 084 |
||||||
Trappevask |
577 800 |
||||||
Forretningslokaler |
88 200 |
||||||
Parkering |
60 000 |
||||||
Traktorgarasje |
24 000 |
||||||
SUM INNKREVDE FELLESKOSTNADER |
|
|
17 378 376 |
||||
REDUKSJON GRUNNET TOMME LEIEFORHOLD |
|||||||
Parkering |
-17 100 |
||||||
SUM INNKREVDE FELLESKOSTNADER |
|
|
17 361 276 |
||||
NOTE: 3 |
|||||||
ANDRE INNTEKTER |
|||||||
Automatpenger |
2 880 |
||||||
Kortterminal |
92 978 |
||||||
Ladestrøm el-bil |
10 308 |
||||||
Solpolletter |
80 |
||||||
SUM ANDRE INNTEKTER |
|
|
|
|
106 246 |
||
NOTE: 4 |
|||||||
PERSONALKOSTNADER |
|||||||
Ordinær lønn, fast ansatte |
-805 129 |
||||||
Overtid |
-43 406 |
||||||
Påløpte feriepenger |
-97 332 |
||||||
Arbeidsgiveravgift |
-172 878 |
||||||
Pensjonskostnader innskudd |
-15 231 |
||||||
AFP-pensjon |
-15 334 |
||||||
Yrkesskadeforsikring |
-9 088 |
||||||
Refusjon sykepenger |
84 309 |
||||||
Bedriftshelsetjeneste |
-1 865 |
||||||
Arbeidsklær |
-15 987 |
||||||
SUM PERSONALKOSTNADER |
|
|
|
|
-1 091 941 |
||
Det har gjennomsnittlig vært sysselsatt 1 årsverk i selskapet. |
|||||||
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjeneste- |
|||||||
pensjon, og har etablert pensjonsordning som tilfredsstiller kravene i denne lov. |
|||||||
NOTE: 5 |
|||||||
STYREHONORAR |
|||||||
Honorar til styret gjelder for perioden 2018/2019, og er på kr 330 000. |
|||||||
I tillegg har styret fått dekket bevertning for kr 24 102, jf. noten om andre driftskostnader. |
|||||||
NOTE: 6 |
|||||||
REVISJONSHONORAR |
|||||||
Revisjonshonoraret er i sin helhet knyttet til revisjon og beløper seg til kr 11 545. |
|||||||
NOTE: 7 |
|||||||
KONSULENTHONORAR |
|||||||
Tilleggstjenester, OBOS BBL |
-11 178 |
||||||
OBOS Prosjekt AS |
-51 536 |
||||||
Andre konsulenthonorarer |
-7 060 |
||||||
SUM KONSULENTHONORAR |
|
|
|
|
-69 774 |
||
NOTE: 8 |
|||||||
DRIFT OG VEDLIKEHOLD |
|||||||
DVS Entreprenør AS (inngangspartier) |
-3 811 390 |
||||||
SUM STØRRE BYGNINGSMESSIGE VEDLIKEHOLD |
|
-3 811 390 |
|||||
Drift/vedlikehold bygninger |
-623 605 |
||||||
Drift/vedlikehold VVS |
-191 713 |
||||||
Drift/vedlikehold elektro |
-362 130 |
||||||
Drift/vedlikehold utvendig anlegg |
-616 623 |
||||||
Drift/vedlikehold heisanlegg |
-274 731 |
||||||
Drift/vedlikehold brannsikring |
-8 518 |
||||||
Drift/vedlikehold ventilasjonsanlegg |
-444 081 |
||||||
Drift/vedlikehold parkeringsanlegg |
-3 150 |
||||||
Drift/vedlikehold garasjeanlegg |
-276 681 |
||||||
Kostnader leiligheter, lokaler |
-12 000 |
||||||
Egenandel forsikring |
-30 000 |
||||||
Kostnader dugnader |
-805 |
||||||
SUM DRIFT OG VEDLIKEHOLD |
|
|
|
-6 655 427 |
|||
Styret mener at det gjennomførte vedlikeholdet er tilstrekkelig for å oppveie verdiforringelse av |
|||||||
bygningene. |
|||||||
NOTE: 9 |
|||||||
KOMMUNALE AVGIFTER |
|||||||
Vann- og avløpsavgift |
-1 391 559 |
||||||
Renovasjonsavgift |
-979 955 |
||||||
SUM KOMMUNALE AVGIFTER |
|
|
|
|
-2 371 514 |
||
NOTE: 10 |
|||||||
ANDRE DRIFTSKOSTNADER |
|||||||
Container |
-202 571 |
||||||
Skadedyrarbeid/soppkontroll |
-39 904 |
||||||
Verktøy og redskaper |
-58 512 |
||||||
Driftsmateriell |
-26 769 |
||||||
Lyspærer og sikringer |
-17 299 |
||||||
Vakthold |
-31 300 |
||||||
Renhold ved firmaer |
-621 454 |
||||||
Andre fremmede tjenester |
-28 595 |
||||||
Kontor- og datarekvisita |
-21 000 |
||||||
Trykksaker |
-73 976 |
||||||
Aviser, tidsskrifter, faglitteratur |
-20 838 |
||||||
Andre kostnader tillitsvalgte |
-24 102 |
||||||
Telefon, annet |
-37 181 |
||||||
Porto |
-4 664 |
||||||
Drivstoff biler, maskiner osv. |
-21 912 |
||||||
Vedlikehold biler/maskiner osv. |
-37 707 |
||||||
Reisekostnader |
-303 |
||||||
Kontingenter |
-500 |
||||||
Bank- og kortgebyr |
-3 541 |
||||||
Velferdskostnader |
-14 999 |
||||||
SUM ANDRE DRIFTSKOSTNADER |
|
|
|
-1 287 126 |
|||
NOTE: 11 |
|||||||
FINANSINNTEKTER |
|||||||
Renter av driftskonto i OBOS-banken |
1 948 |
||||||
Renter av sparekonto i OBOS-banken |
15 989 |
||||||
Kundeutbytte fra Gjensidige |
152 592 |
||||||
SUM FINANSINNTEKTER |
|
|
|
|
170 529 |
||
NOTE: 12 |
|||||||
FINANSKOSTNADER |
|||||||
Renter og gebyr på lån i Husbanken |
-188 628 |
||||||
Renter og gebyr på lån i OBOS Boligkreditt |
-1 049 245 |
||||||
Renter og gebyr på lån i OBOS-banken |
-87 142 |
||||||
SUM FINANSKOSTNADER |
|
|
|
|
-1 325 015 |
||
NOTE: 13 |
|||||||
BYGNINGER |
|||||||
Kostpris/Bokf.verdi 1977 |
|
|
|
|
72 000 000 |
||
SUM BYGNINGER |
|
|
|
|
|
72 000 000 |
|
Tomten ble kjøpt i 1986. Gnr.115/bnr.66 & gnr.116/bnr.89. |
|||||||
Bygningene er ikke avskrevet. Styret har i stedet vurdert at tilstrekkelig vedlikehold er |
|||||||
gjennomført, jf. noten om drift og vedlikehold. |
|||||||
NOTE: 14 |
|||||||
VARIGE DRIFTSMIDLER |
|||||||
Feiekost for traktor |
|||||||
Tilgang 2011 |
45 000 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-44 999 |
||||||
1 |
|||||||
Fliskutter |
|||||||
Tilgang 2004 |
77 562 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-77 561 |
||||||
1 |
|||||||
Henger |
|||||||
Tilgang 2011 |
30 050 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-30 049 |
||||||
1 |
|||||||
Høytrykkvasker |
|||||||
Tilgang 2015 |
47 835 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-38 268 |
||||||
Avskrevet i år |
-9 566 |
||||||
1 |
|||||||
Kopimaskin |
|||||||
Tilgang 2001 |
41 145 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-41 144 |
||||||
1 |
|||||||
Plentraktor |
|||||||
Tilgang 2013 |
136 746 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-117 210 |
||||||
Avskrevet i år |
-19 535 |
||||||
1 |
|||||||
Sandstrøer |
|||||||
Tilgang 2009 |
29 908 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-29 907 |
||||||
1 |
|||||||
Snøfreser nr. 1 |
|||||||
Tilgang 2009 |
63 968 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-63 967 |
||||||
1 |
|||||||
Snøfreser |
|||||||
Tilgang 2003 |
17 000 |
||||||
Tilgang 2018 |
37 128 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-24 424 |
||||||
Avskrevet i år |
-7 425 |
||||||
22 279 |
|||||||
Søppelskuffe |
|||||||
Tilgang 2018 |
20 625 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-4 125 |
||||||
Avskrevet i år |
-4 125 |
||||||
12 375 |
|||||||
Traktor M.F. m.utstyr |
|||||||
Tilgang 2013 |
583 750 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-350 250 |
||||||
Avskrevet i år |
-58 375 |
||||||
175 125 |
|||||||
Utstyr til traktor |
|||||||
Tilgang 2012 |
34 000 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-29 142 |
||||||
Avskrevet i år |
-4 857 |
||||||
1 |
|||||||
Ladestasjon for el bil |
|||||||
Tilgang 2018 |
568 750 |
||||||
Avskrevet tidligere |
-189 583 |
||||||
Avskrevet i år |
-189 583 |
||||||
189 584 |
|||||||
SUM VARIGE DRIFTSMIDLER |
|
|
|
|
399 372 |
||
SUM ÅRETS AVSKRIVNINGER |
|
|
|
-293 466 |
|||
|
|||||||
NOTE: 15 |
|||||||
KORTSIKTIGE FORDRINGER |
|||||||
Utlegg skadesaker |
10 744 |
||||||
Fordringer/håndkasse for ansatte/tillitsvalgte |
5 000 |
||||||
SUM KORTSIKTIGE FORDRINGER |
|
|
|
15 744 |
|||
NOTE: 16 |
|||||||
PANTE- OG GJELDSBREVLÅN |
|||||||
Husbanken |
|||||||
Lånet er et annuitetslån med fastrenteavtale frem til 01.12.2021. |
|||||||
Rentesatsen pr. 31.12.19 var 3,10 %. Løpetiden er 26 år. |
|||||||
Opprinnelig 2003 |
-11 030 000 |
||||||
Nedbetalt tidligere |
4 763 859 |
||||||
Nedbetalt i år |
544 100 |
||||||
-5 722 041 |
|||||||
OBOS-banken |
|||||||
Lånet er et annuitetslån med flytende rente. |
|||||||
Rentesatsen pr. 31.12.19 var 2,65 %. Løpetiden er 19 år. |
|||||||
Opprinnelig 2017 |
-50 539 668 |
||||||
Nedbetalt tidligere |
4 457 048 |
||||||
Nedbetalt i år |
2 226 323 |
||||||
-43 856 297 |
|||||||
OBOS-banken |
|||||||
Lånet er et annuitetslån med flytende rente. |
|||||||
Rentesatsen pr. 31.12.19 var 2,65 %. Løpetiden er 20 år. |
|||||||
Opprinnelig 2017 |
-4 000 000 |
||||||
Nedbetalt tidligere |
206 743 |
||||||
Nedbetalt i år |
163 584 |
||||||
-3 629 673 |
|||||||
SUM PANTE- OG GJELDSBREVLÅN |
|
|
|
-53 208 011 |
|||
NOTE: 17 |
|||||||
BORETTSINNSKUDD |
|||||||
Opprinnelig 1977 |
-17 356 000 |
||||||
Øket 1999 |
-133 700 |
||||||
Øket 2000 |
-171 500 |
||||||
Øket 2002 |
-29 000 |
||||||
Øket 2004 |
-58 900 |
||||||
Øket 2014 |
|
|
|
|
|
|
-96 700 |
SUM BORETTSINNSKUDD |
|
|
|
|
-17 845 800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTE: 18 |
|||||||
SKYLDIGE OFFENTLIGE AVGIFTER |
|||||||
Forskuddstrekk |
-63 461 |
||||||
Skyldig arbeidsgiveravgift |
-42 021 |
||||||
SUM SKYLDIGE OFFENTLIGE AVGIFTER |
|
|
-105 482 |
||||
NOTE: 19 |
|||||||
ANNEN KORTSIKTIG GJELD |
|||||||
Feriepenger |
-97 332 |
||||||
SUM ANNEN KORTSIKTIG GJELD |
|
|
|
-97 332 |
|||
NOTE: 20 |
|||||||
PANTSTILLELSE |
|||||||
Av anleggets bokførte gjeld er følgende sikret ved pant: |
|||||||
Borettsinnskudd |
17 845 800 |
||||||
Pantelån |
53 208 011 |
||||||
TOTALT |
|
|
|
|
|
|
71 053 811 |
Eiendommen som er stillet som sikkerhet hadde pr. 31.12.2019 følgende bokførte verdi: |
|||||||
Bygninger |
72 000 000 |
||||||
Tomt |
1 336 379 |
||||||
TOTALT |
|
|
|
|
|
|
73 336 379 |
Forslag A: Fra 01.01.2020 trådte en ny bestemmelse som regulerer korttidsutleie i kraft i borettslagsloven. Bestemmelsen er tatt inn som 2. setning i lovens § 5-4 «Overlating av bruken når andelseigaren sjølv bur i bustaden», slik at denne nå lyder:
«Ein andelseigar som sjølv bur i bustaden, kan overlate bruken av delar av bustaden til andre. I tillegg kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre i opptil 30 døgn i løpet av året.»
Borettslagsloven er ufravikelig, og bestemmelsen vil gjelder for vårt borettslag uansett om den tas inn i vedtektene eller ikke.
Styret anbefaler derfor at følgende nye setning tas inn i våre vedtekter under bestemmelsen om overlating av bruk§ 4-2 (3) andre setning
«I tillegg kan andelseieren overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året uten godkjenning. Styret ønsker å bli varslet»
Forslag B: Ved gjennomlesning av vedtektene har jeg funnet følgende noe kuriøse bestemmelse:
9-2 Tidspunkt for generalforsamling
(2) Ekstraordinær generalforsamling holdes når styret finner det nødvendig eller når revisor eller minst to andelseiere som til sammen har minst har minst en tiendedel av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
Bestemmelsen er hentet fra lov om borettslag og er ment å forhindre at en kverulant i et lite borettslag med 10 eller færre andelseiere skal kunne kreve ekstraordinær generalforsamling til stadighet. I vårt borettslag vil minst 10% av andelseierne utgjøre 33 andelseiere. bestemmelsen bør derfor lyde:
(2) Ekstraordinær generalforsamling holdes når styret finner det nødvendig eller når revisor eller andelseiere som til sammen har minst har minst en tiendedel av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
Etter som forslag til generalforsamling kan sendes inn hele året, sender jeg forslaget nå og ber om at forslaget behandles på neste generalforsamling.
Med vennlig hilsen
Arne Andersen
Lindebergåsen 19A
Styrets innstilling: Styret støtter forslaget
Forslag C: Foreslått av styret
Emne: Endring husordensregler - lading av el-biler
«Styret ønsker en endring av husordensreglene når det gjelder lading av el-biler.
Begrunnelse:
Det er etablert en ladestasjon for el-biler på uteområdet.
Det er ikke tilstrekkelig kapasitet på det elektriske anlegget til å opprette flere lade muligheter i garasjeanlegget. Det vil eventuelt kreve en stor investering å utvikle dette.
Å sende regninger til el-bileiere tar unødig tid.
Av hensyn til brannsikkerhet er det også ønskelig at lading i garasjeanlegget etterhvert reduseres/opphører.
Forslag til punkt i hus ordensreglene:
Lading av el-biler skjer på ladestasjonen på uteområdet.
Allerede inngåtte avtaler med eier om lading i garasjeanlegg opprettholdes.
Hvis leiligheten selges, vil det ikke bli inngått ny avtale, og lade punkter inne i garasjen fjernes.»
Forslag D: Foreslått av Lisbeth Tabel. Lindebergåsen 21A
A At det vurderes om det er hensiktsmessig og økonomisk lønnsomt å beholde vaskeriet, samt at det utredes hvor mange det er som benytter det.
Begrunnelse:
Er det grunnlag for å beholde vaskeriet hvis det bare er en liten andel av beboerne som bruker det? Bør helles omgjøres til leilighet, som eventuelt kan finansiere en oppgradering av oppgangene.
Forslag E: At det utredes om det er nødvendig at borettslaget skal besitte så mange lokaler som ikke er leiligheter, og som derfor ikke gir noen inntekter til borettslaget, eller om det går an å slå noen sammen og dermed frigjøre lokaler til leiligheter som kan gi inntekter.
Begrunnelse:
Vi har en storstue, tilsvarende en leilighet, som benyttes til utleie og andre aktiviteter. Dette er veldig positivt. I tillegg har borettslaget, så vidt jeg har fått med meg, et stort lokale til vaktmester, et tilsvarende stort lokale, bestående av to rom, som styret benytter til salg av polletter og til styremøter, et lokale til Skjønnskriften og et tilsvarende lokale til velferden.
Siden vaktmester kun er til stede på dagtid og styremøter og salg av polletter hovedsakelig skjer på kveldstid, så bør det vurderes om disse to aktivitetene an skje i samme lokale, slik at ett lokale blir frigitt til andre formål.
Går det også an å få opplyst i Skjønnskriften eller på en annen måte, hvor store hver av disse lokalene er og hva de benyttes til, slik at alle , oggså nyinnflyttede får innsyn i dette?
Vedtak
Forslag til vedtak Sak 1: Styret støtter forslaget, innsendt av Arne Andersen
Forslag til vedtak Sak 2: ?
Forslag til vedtak Sak 3: Styret foreslår å utsette forslagene til styremøte i august og at styret fatter vedtak
Skjønhaug borettslag 27 februar 2020
VALGKOMITEEN INNSTILLER FØLGENDE PERSONER I 2020:
A. Leder i styret: Per Jørgen Gulbransen Lindebergåsen 7
B. Styremedlemmer som ikke er på valg: Tormod Nygaard Lindebergåsen 5 F
Frank Spidsberg Lindebergåsen 21 B
Trond Rønning Lindebergåsen 13 B
Øvrige styremedlemmer for 2 år foreslås: Andreas Flø Lindebergåsen 19 A
Carl Aa. Stephansson Lindebergåsen 1 B
Thorbjørg Thomter Lindebergåsen 3 B
Delegert til OBOS generalforsamling Per Jørgen Gulbransen
Delegert vara til OBOS generalforsamling Thorbjørg Thomter
VALG TIL KOMITEER OG UTVALG I 2020:
Til valgkomiteen foreslås følgende personer: Helge Kolle May Hilde Andersen Jan Roar Nilsen Britt Borgan Til utomhus utvalget foreslås følgende personer: Rolf Arne Bertheussen Rita Helstad Jan Ragnar Setsaas
Til velferdsutvalget foreslås følgende personer: Jan Roar Nilsen Marit Vinjar Widht May Ngoc Phan Åse Jørgensen Ibrahim Ahmed Mohamed
Til redaksjonsutvalget foreslås følgende personer: Arild Moe Tormod Nygaard Sigurd Moe Hetland Helge Kolle
for Skjønhaug Borettslag
May Hilde Andersen |
Britt Borgan |
Linda Kandola |
Helge Kolle |
Jan Roar Nilsen |
Annen informasjon om borettslaget
Styrets arbeid
[Her må FK og styret vurdere hva som skal angis her eller foran i selve årsrapporten om vesentlige forhold.
Styret
Styret har kontor i Lindebergåsen 13C. Kontortiden har vært fra kl. 17.30 til 18.30 på mandager. Styrerommet har telefon 21 90 70 03/ 412 38 259, og e-post skjonhaug@styrerommet.net.
Se borettslagets hjemmeside på www.skjonhaugborettslag.no for ytterligere informasjon.
Retningslinjer for styrearbeid
Styret har vedtatt retningslinjer for styrearbeid som klargjør de krav som stilles til de tillitsvalgte. Retningslinjene omhandler styreansvar knyttet til forvaltning av økonomiske verdier, habilitet, taushetsplikt, honorering og håndtering av utbetalinger.
Vaktmestertjeneste
Vaktmester Terje Kvam Caspersen ivaretar den daglige drift og det løpende vedlikeholdet i
borettslaget i henhold til stillingsbeskrivelse. Vaktmesterkontoret har adresse
Lindebergåsen 11. Vaktmester kan kontaktes på telefon 900 73 431 på
e-post vaktmester@skjonhaugborettslag.no. Unngå å ringe utenom ordinær arbeidstid.
Ved sykefravær, har Jan Erik Kristiansen fra Reistad vært benyttet.
Parkering
For håndhevelse av borettslagets parkeringsbestemmelser, er det inngått avtale med Smart Security.
Renholds avtale
Borettslaget har avtale med Det Norske Renholdsbyrå AS for renhold av oppganger og øvrige fellesareal, samt bytte av matter i inngangspartiene.
Forsikring
Borettslagets eiendommer er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer 82337097. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 22868398, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet.
Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar.
Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Brannsikringsutstyr
Ifølge forskrift om brannforebygging skal alle boliger ha minst én godkjent røykvarsler i hver etasje, samt manuelt slokkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange. Det er borettslagets ansvar å anskaffe og montere utstyret, mens det er andelseiers ansvar å sørge for tilsyn og kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret.
HMS – Helse, miljø og sikkerhet
Internkontroll innebærer at borettslaget er pålagt å vurdere risiko, planlegge, organisere, utføre, vedlikeholde og dokumentere forhold knyttet til helse, miljø og sikkerhet.
Styret ivaretar internkontrollen av blant annet brannvern, felles elektrisk anlegg og lekeplassutstyr. Har borettslaget ansatte må det også oppfylle kravene i arbeidsmiljøloven om vern av arbeidstakernes helse og sikkerhet. Ved innkjøp av tjenester og ved dugnad er det spesielle rutiner som sikrer forsvarlig HMS.
Garantert betaling av felleskostnader
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Utleie av egen bolig (bruksoverlating)
Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Søknadsskjema for utleie/bruksoverlating fås ved henvendelse til OBOS.
Forkjøpsrett
Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel i OBOS. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no.
Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 22865500.
Energimerking
Ved salg eller utleie av boliger skal det utarbeides en energiattest. På www.energimerking.no kan andelseieren utarbeide energiattest for sin bolig.
Større vedlikehold og rehabilitering
2018-2018 Anskaffelse av ladestasjonsanlegg.
2018-2018 opparbeidelse av ny tursti mellom nr. 11 og 13C.
2017-2017 Rehabilitering av Garasjeanleggene i G5 II og G5 III
2017-2017 Innkjøp av nye stoler og bord i storstua.
2016-2017 Oppføring av grillplass på garasjetak.
2016-2017 Oppføring av småhus og soldekk med beplanting i bakken mellom nummer 1 og 5.
2016-2016 Alle lamper i fellesområder byttet ut og erstattet med led belysning.
2015-2015 Utskifting av alle hovedstrømtavler unntatt i Lindebergåsen 3
Asfaltering av interne veier i borettslaget
Vedlikeholds spyling av avløp i alle leiligheter
2014-2014 Utskifting av alle postkasser
Oppussing av storstua og innkjøp av nye møbler
Rehabilitering og legging av varmekabler i trapp mellom nr 3 og nr 5
2013-2013 Reparert betong på terrasser og inngangspartier i nr 5, 7, 9, 15 og 17.
2012-2012 Om tekking av samtlige tak.
2011-2011 Betongreparasjoner garasjer i Lindebergåsen 5 GI, 5 GII og 5 GIII.
Innglassing av sydvendte balkonger i Lindebergåsen 5.
Utskifting av vinduer og dører mot balkonger i hele borettslaget.
Utskifting av varmtvannsberedere.
Nytt system for papiravfall.
2010-2011 Betongreparasjoner og maling av fasader.
Ombygd heis i Lindebergåsen 5A, B, C, E og F.
2010-2010 Betongreparasjoner i garasjen i Lindebergåsen 7, 9, 15, 17 og parkeringshus.
Installert porttelefoner.
2009 - 2009 Ombygd heis i 5 D